Vi vil her løbende fortælle om vores forårstur 2015.

For Martin og jeg er det samtidig turen hvor vi går fra dagpenge via ferie til efterløn. Vi startede hjemmefra søndag, handlede lidt på grænsen og tog en overnatning på Kawan Mitte.
En fin plads med gode toiletforhold og en perfekt skov på den anden side af vejen til lufte Idun i.

Mandag skulle vi mødes med Ketty og Leif i Holland, vi blev enige om at tage turen fra Glueckstadt med færgen, men dette skulle Leif nok ikke have valgt.
Lige inden færgen kører han i et hul og mooveren bliver slået til og han kan ikke få den på plads. Efter ca. 1 1/2 times ventetid komme Adac og ordner mooveren.
Men det kræver en ny moover, den virker ikke mere.
Vi har taget færgen over og bestemmer at ændre plads for overnatning så vi ikke skal køre så langt. Vi vælger Steller See, en plads vi før har boet på.
Der en god mulighed for lutfning af hunde i området. Efter alle strabadserne slutter vi dagen af med at spise på restaurant Sturmann, et OK sted med lokal hygge. Ved bordet ved siden af os sad tre lokale fyrer og spillede kort. Idun var også tilfreds med stedet, hun får lov at fylde hele gulvet og får alligevel en skål vand.

Næste dag fortsætter vi til Holland, til Het Grootslag, fantastiske gåture på digerne og specielle områder hvor hundene må gå fri.
Toiletforhold for mennesker er noget specielle, udendørstoilet og husk selv at tage papir med, håndvask bagefter?? Det har de ikke opfundet.
Her er rigtig mange fiskehejre og andre vandfugle samt en masse vilde kaniner og harer, så hundene er på dupperne hele tiden.

Leif er blevet godt forkølet af at stå og vente på Adac, så han holder onsdag fri og Ketty går en ekstra lang tur med Leica. Martin og jeg tager til outlet centret Bataviastadt.

I dag torsdag har vi været på kanalrundfart i Amsterdam, en fin tur i solskin, men det er koldt.

Udsigten fra vores Kabe i Holland.

Pladsen er placeret mellem to diger hvor vi kan lufte hundene. Der er havelåger til digerne som klapre, højt, syntes Idun. Hun bliver bange. Samtidig er der en eller anden form for afskydning  med 3 skud lige efter hinanden, det kan være fugle eller kaniner der bliver skræmt væk, så ingen af hundene er ville med at være på pladsen.

Martin har brugt tid på at finde en ny mover til Fam. Clausen, undersøge priser og hvordan monteringen ville foregå samt hvor.  Onsdag blev den monteret på en campingplads i Bruxelles. Det tog dobbelt så lang tid som planlagt, 6 timer, men jeg tror at den virker efter hensigten. De er lige en lille ting som kræver en tur forbi en forhandler i Gronningen på vej hjem.

Eller har vi ikke lavet de store ting, Leif har mest liggen på langs p.g.a. forkølelse, vejret har ikke været det bedste, så vi har ikke foretaget os så meget.

Campinglivets glæder, naboens underbukser, ikke trusser.
Onsdag drog vi mod Bruxelles til en plads så tæt på byen som muligt, midt inde i et pænt villakvarter. Belgien er ikke andet end trafik med rigtig mange lastbiler og dårlige veje. Pladsen som ville på var heller ikke noget at skrive hjem om, alle fly gik op over pladsen. Blæst og regn. Vi anvist to pladser der lå i skygge hele tiden, øv, øv.
Vi tog en enkelt overnatning på vej til Paris, på en slotscamping plads ude på landet. Dejligt at få hvilet ørerne lidt. Straks vi ankom gik vi i restauranten og spiste og derefter i seng. Turen til pladsen var også forvirrende med meget trafik og dårlige veje.  Slotscamping i Frankrig
I dag er første aften hvor vi har kunne spise ude i forteltet.
Torsdag formiddag ankom vi til Maisons Laffitte. En flot 4 stjernet plads, toiletforhold er OK, rengøringen er OK. Personalets venlighed er også til OK.
Det er bestemt en plads som er værd at benytte hvis Paris er måket for turen til Frankrig.

Fredag var vi en tur i byen og fandt det nærmeste supermarked, derefter afslapning og planlægning af besøg i Paris.

Har man ikke sin egen vogn med, kan man jo også bare leje en hytte på pæle.
hytte på Maisons Laffitte
Vi har ca 15 min. gang til toget og er ved Triumfbuen på ca. 20 min.
Lørdag blev dagen for turens første besøg i Paris.
Lige her holder alle turbusserne. Vi valgte Big Bus til 30 Euro og en tur på 2 1/2 time. Vejret var fint og det var en god tur rundt.
Notre Dame
Eiffeltårnet  Notre Dame 1   selfi fra Paris  Triumphbuenw
    Effieltårnet                                     Notre Dame                               Selfi
Clausen slapper af
     Clausen slapper af efter Paristuren

Herlige dage i Paris med dejligt vejr, sol, lidt skyet og meget lidt vind. Nogle dage faktisk meget varme. Desværre bare op af en jernbane med meget trafik og lige under indflyvningen til Charles de Gaulle lufthavnen. Ved spise tid om aftenen var der ca. 15 sekunder mellem flyene.
Vi fik oplever Paris fra flere vinkler, en turist bustur rundt og fik set alle seværdighederne.

En tur ind til latinerkvarteret og spise frokost, om aftenen tog Ketty og Leif ind og så Eiffeltårnet med lys på, og et specielt lysshow med blinkende lys, som bare vare 5 min.

Tirsdag aften var vores store aften, Martin havde bestilt et dinnercruise på Seinen, med start ved Eiffeltårnet 20.30. Turen til Paris tager normalt 30 - 35 min. Men lige nøjagtig tirsdag eftermiddag var der problemer med strømmen til togene. Og når der er problemer så kan franskmænd altså kun tale og forstå fransk!! På stationen blev vi, som alle andre stoppet og kunne ikke komme gennem billetautomaterne, men forklare os hvad det gik ud på måtte vi gætte os til, men ingen tog til Paris før kl. 19.30. Pludselig råber en person meget højt og alle farer afsted, hopper over automaterne og afsted ned på perronen, vi får heldigvis hjælp til at komme igennem automaterne og når lige toget til Paris. Men sikken en tur, toget stopper hele tiden i kortere eller længere tid, hvergang bliver aircondition og lys slukket. Endelig er vi fremme i Paris, 1 time før afgang og vi skal videre med metroen og har derfra en gåtur vi ikke kender længden på. Vi når det, men ikke i god tid som vi havde håbet på, vi når ikke at nyde gåturen til båden, vi nærmest løber.
Pyt, vi har en fantastisk aften, fantastisk mad, gode vine, god servering og et fantastisk syn at se Paris fra vandsiden. Det var det hele værd.
Onsdag er pakkesammen dag, så kan vi campister virkelig få travlt. Bilen skal tankes, hunden luftes, det sidste skal vaskes op, fortelt, grill og alt skal pakkes ned. Vi skal også lige nå at have et glas vin og slapper af ind imellem. Så løber sådan en dag hurtigt.

I dag torsdag er vi kommet frem til hovedstaden i Champagne distriktet, E'pernay.
Mændene valgte at køre hver sin vej, Ketty og Leif tog motorvejen, vi valgte landevejene. Det er skønt at køre ude på landet, se marker, små byer og opleve smalle veje.

Vores formål med stedet er selvfølgelig at komme på rundvisning i champagnekælderne og i markerne. Martin har allerede bestilt og bestemt et par besøg for i morgen.

Nu har han næsen nede i en bog, ret tyk, kun med restauranten, han er ved at finde ud af hvor vi skal spise i aften, det bliver spændende.

Eiffel med lys på

Tove Skål

Martin-skålw

Vi er kommet til Epernay har fundet en god plads, med gode muligheder for at lufte hund. Igen en sti langs floden med gymnastikredskaber til de flittige franskmænd.
Dagene er gået med køreture i området og besøg hos champagnefirmaer. Den ene dag var vi på rundvisning hos Mercier, hvor vi kørte i eltog i champagnekælderen, 18 km. gange har de. Det var en oplevelse. Ham der startede firmaet lavede til verdensudstillingen en kæmpe vintønde, som blev trukket af et 18 spand okser til Paris og stod i skyggen af Eiffeltårnet. For at holde sig kølig. Han tilbød folk en ballontur over Effieltårnet og hans vintønde.
I går på vores tur rundt i området, stoppede vi og talte med et ægtepar som passede deres 1 1/2 hektar vinmark og fik en snak med dem om dyrkning af druer, økonomi og hverdagen som vinbonde, meget interessant.

Champagne tønde                              Oksespand

Champagne-smagningw

I dag har vi været i Reims og besøgt 2 kirker. Den første troede vi var katedral Nortre Dame, den var så flot. Men Katedral Notre Dame, hvor de franske konger gennem tiden er blevet kronet, ligger inde i byen.
Martin og Idun sørgede for at holde gang i den nærmeste cafe, mens vi andre besøgte kirken. Selve Norte Dame katedralen i byen Reims var en skuffelse efter at have besøgt den første kirke som jeg ikke fik navnet på.

mini katadral notre dame                           katadral notre dame

I morgen kører vi nordpå igen og målet er Mosel floden.

Cafebesøg i Reims

Vores korte ophold i Champagne området er slut. Gode og spændende dage, hvor vi var på farten hele tiden for at opleve noget.

Vi har kørt rundt og blandt andet fået en snak med et par vinbønder, mand og kone, som var i gang med at nippe vildskud på en af deres marker.
Vi har besøgt champagneriet Philippe Martin og på grund af navnet måtte vi købe et par flasker champagne med hjem.
Vi har været på turisttur rundt i en champagnekældre og kørt i et eltog i deres 18 km lange kældergange. Et besøg hos Den Gule Enke var også på programmet, men det var svært at finde firmaet og de forlangte for meget for en rundtur, de var lidt for fine på den for os.

Mandag morgen kørte vi videre til Moselfloden, Ediger-Eller, hedder byen. Vi har fået de bedste pladsen, uden støj fra vej og tog, igen flyvemaskiner til gengæld udsigt direkte til floden. Masser af fuglesang og fugle at se på. Idun elsker at ligge ude foran forteltet og holde øje med dem som går og cykler på den offentlige sti, cykelrute langs floden, der er mellem os og floden. Der er hele dagen en livlig trafik og mange der går tur med deres hunde.
I går morges blev vi vækket kl. 6. Der startede en helikopter med at sprøjte vinmarkerne, op og ned, på langs og tværs af alle bjergskråningerne, jeg tror klokken var næsten 12 inden de var færdige. Resten af dagen nød vi solen og afsluttede dagen med at spise hos Ketty og Leif.

Moselhus                                  kloge mænd  mon der nu er olie nok på??
 svaner       Udsigten fra vores vogn

Idun holder øje
   Mor jeg skal nok holde øje med svanerne

Så er vi videre igen fra Moselfloden, selvom det var svært at tage afsted.
Sidste dag brugte Martin og jeg på en køretur i området og besøg på et lokalt weingut. Det ligger oppe i byen, hvor gaderne er så smalle at man bare ikke skal møde en modkørende for så skal den ene bakke, der er ikke mulighed for at køre forbi hinanden.
Det virkede meget privat der hvor vi var. Vi sad i deres dagligstue der samtidig var kontor og kunne se ned i vinkælderen. Der skrivemaskine og gammeldags telefon, dog med trykknapperne. Vinen var mærket med numre og lavet på nogle druer som vi ikke havde hørt om før. Burgunder og kerner. Vi vinen smager nu udmærket, måske er der noget tilbage når vi kommer hjem.
Sidste aften gik vi alle 4 ud og spiste sammen, vi fandt et rigtig godt sted med store portioner lækker mad. Det bedste var afslutningen, Ketty betalte regningen som tak for Martins hjælp med at finde ny mover til dem.

Her på det tyske pinsetræf er vi 39 vogne, hvor af de 10 er danske.
I aften er festmiddag med amerikansk lotteri. Sidste år var der så utrolig mange og flotte præmier, så vi glæder os til at se hvad aftenen byder på. Maden er vi usikre på, vi har slået navnet op på Wikipidia og set at det er alle resterne fra slagtningen og efter at de har lavet pølser,møder bliver kogt sammen. Det lyder altså ikke særlig lækkert, men nu må vi se.
I eftermiddag har Martin og jeg været en tur på Alfa Point, et udsigt punkt for østtyskere på den ene side og amerikanere på den anden side. Vi gik 800 meter lang et stykke velbevaret grænseområde, med mange historie fortællinger. Det var meget interessant.

Vi tager hjem over Hamburg, der skal laves en sikring eller noget andet på moveren så den bliver 100% i orden.

Aftensmad-i-Tannw

Selfi i Tann
              Ketty med gevinster          Kagebord          Aftenhygge-i-Tannw

Billederne taler for sig selv, syntes jeg.

Dette er et forsøg på at skrive og laver billeder undervejs og sætte på siden. Derfor er alt ikke lige pænt sat op, det kommer nok hen af vejen.
Det har været en spændende og oplevelsesrig tur. For vores vedkommende, Martin og jeg, vores første lange tur med Kaben. Bestemt ikke den sidste, vi er allerede ved at tale om hvor de næste ture skal gå hen. Østrig, Italien, vi kommer snart.

Tysk-højbordw
  Farvel og tak for denne gang

Transport af hunde i Sverige

Vær opmærksom
på reglerne
images1052JIML
se mere HER

Træf i November

Sukkerroertræf
Sukkerroer
den 3. - 5. november
Anne Marie & Erik 303
Stine & Claus 841

Træf i November

Julefrokost

1. julemad
den 17. - 19. november
På Broager strand

Træf i December

Nytårstræf
2. nytr
den 29.12. - 01.01
Pia & Henrik 286

Træf i Januar 2018

Så er det ved at være tid til
Guleærte træffet

1 Gulerter
den 26. - 28. januar 2018
Birthe & Bent 486
program følger

Træf i marts 2018

Generalforsamling

1 Generalfor

23. - 25. marts 2018, som afholdes
i
multihuset på Strorbælt Caming.