Ferietur til Normandiet 2013.

Først startede vi med at køre mod Tyskland for at køre ned og se Pullman City i Harzen. Det er en Cowboy by lavet i samme stil som huse og andre bygninger blev opført i i 1800 til ca. 1850 hvilket var meget interessant at se og der var virkelig gjort meget ud af det. ankomst mandag d. 27-05.

hus1

Mandag aften gik vi over for at få en øl oven på den lange køretur, og medens vi var der kom der en og spillede guitar, rigtig hyggeligt. Derefter kaldte kanen og vi kunne heldigvis få lov at sove til ved 8 tiden næste morgen.

Tirsdag d. 28-05. Der var en masse af de små firehjuls-motorcykler, troede vi, men jo tak, det var kun optakten, for i løbet af tirsdagen kom der vel 200 mere og da vi prøvede at stille vores nysgerrighed, erfarede vi at der skulle være quad-træf sådan kaldes det i Tyskland, og samtidig fik vi at vide at der nok blev op imod tusind så vi aftalte at vi nok hellere måtte fortsætte vores tur onsdag morgen. Efter at have set nogle af de forskellige opvisninger (Øksekast-knivkast-bueskydning-fremvisning af Langhornskvæg og rigtige Muskusokser og forskellige andre optrin) gjorde vi os klar til onsdag morgen. Det skal dog lige nævnes at vi ikke lå på en campingplads men på parkeringspladsen der hører til Pullman City så der var ingen strøm og vandet måtte vi hente på toilettet, men udmærket vand, så vi havde ikke de store problemer da vi har solceller på taget og gas på flasken. Det gode ved det hele var så også at det var gratis at overnatte der.

dyr

Onsdag d. 29-05. Op og spise morgenmad, og så afsted til næste destination som var en Campingplads i Belgien "L' Hirondelle Holiday Resort" om resort stod for meget mudret ved jeg ikke men måske fordi det øsregnede hele dagen og alt blev smurt ind i mudder var det ikke nogen særlig god oplevelse for det var samtidig meget svært at finde, og godt vores CV ikke er 2,5m bred men kun 2.3m for ellers havde jeg ikke turde køre op til pladsen, da det var op af en meget smal markvej gennem et tæt træområde PUHA. Nå men vi fik da hvilet ud efter en lang anstrengende køretur. Så efter lidt aftenshygge med planlægning af næste dags tur, var det tid til de 2m vandret.

Torsdag d. 30-05. Ud af kanen og stadig regnvejr ØV. Men efter et godt morgenmåltid, gik turen mere vestpå da vi ville til en Campingplads nær Le Mont Saint-Michel. Som vi skulle ud at se når vi havde slappet af en dags tid. Efter noget besvær med af finde pladsen " Camping Haliotis*** " ankom vi ca. kl.: 18:30 og fik anvist en dejlig plads. Og nu var det heldigvis blevet godt vejr, så nu kunne vi rigtig slappe af medens vi venter på vores venner Jan & Ellen-Margrethe, der havde spurgt om de måtte støde til i Frankrig for de ville også gerne se Normandiet. Da vi havde spist gik vi en tur op i byen og fik en dejlig kold øl der hed 1664 og så var det hjem i seng.

Pooljpg

Fredag d.31-05. De ankom ved 15:30 tiden og efter at have hilst på dem og de blev færdige med at etablere sig, fik vi en tår at drikke og da vi alle var lidt trætte gik vi til køjs.

Lørdag d. 01-06. Da vi kom lidt sent op blev vi enige om at det nok var lidt sent at kører ud til Le Mont Saint Michel da vi havde aftalt at vi ville cykle derud for der var en dejlig cykelsti der gik helt til øen, så vi enedes om at tage en slapperdag, hvilket også var hyggeligt.

Søndag d.02-06. Efter et dejligt morgenmåltid var det op på jernhesten, og ud til Øen for at se hele det spændende område og vi talte meget om hvilket knokkelarbejde det måtte have været at bygge det store kloster og resten af byen, men det skete jo heller ikke på 2-3mdr. men over flere årtier. Det var meget spændende at se de forskellige museer der var, men mange af de forretninger der er, handler mest med elendige souvenirs, som for en stor dels vedkommende ikke har noget med klostret eller den tid det repressenterer at gøre. Nå men alt i alt en dejlig oplevelse, dog blev vi enige om at den ellers planlagte prøvespisning af den berømte Omelet sprang vi let og elegant hen over, for at give 39 euro for en æggekage pr. person, syntes vi var lige i overkanten. Efter en igen dejlig cykeltur tilbage til campingpladsen var det rart at det endelig var solskin så det blev nydt i store drag.

borg4

Mandag d. 03-06. I dag kørte vi til en ny campingplads der hedder Cha'teau de Martragny. En hyggelig plads i en gammel slotspark, der var blevet til campingplads, men der skal jo også mange penge til at vedligeholde alle de gamle slotte. Vi ankom næste samtidig med Jan og Ellen Margrethe, så vi fandt sammen nogle dejlige pladser, og da vi var færdige med at stille solsejl og det hele op, konstaterede vi med stor beklagelse, at vi Ely og Bjarne lå i skygge fra ca. kl. 17:00 så vi besluttede da vi havde spist at vi ville spørge om vi måtte flytte til plads 58 i stedet for 61 men receptionen havde lukket kl. 19:00 så vi gjorde det alligevel, og fik en lille skideballe næste morgen da Ely gik over for at sige det.

Hus5

Tirsdag d. 04-06. I dag havde vi så aftalt at vi ville op og se Ste. Mere de Eglise, hvor der hænger en dukke der forestiller den amerikanske faldskærmssoldat John Steel som hang fast i et spir på byens kirke og blev beskudt af de tyske soldater, men de ramte ham heldigvis kun i foden så da han spillede død, lod de ham hænge, men han blev dog senere hjulpet ned og måtte humpe i tysk krigsfangelejr, og han overlevede krigen. Da vi havde set og fotograferet ham gi vi over og så det museeum der var lige ved siden af og det handlede om hvordan de amerikanske styrker blev fløjet over den Engelske Kanal i Dakota 47 fly samtidig med at de trak et svævefly efter sig med flere soldater, til at opbygge nogle brohoveder til støtte for invasionen.

soldat1

Derfra kørte vi til Point du Hoch og det var også interessant at se hvordan de stakkels soldater måtte klatre op af de stejle klippeskrænter, og det var nemt at forstå hvorfor over halvdelen at dem blev dræbt her, vi kunne dog også tydeligt se at de allierede havde bombet kysten godt og

grundigt for alle de bombekratere der var, det må have været et helvede for de stakkels mennesker der har opholdt sig der medens det stod på. Så kørte vi ned for at se den amerikanske kirkegård, som var aldeles velholdt men noget uhyggeligt at se alle de hvide kors der stod på fuldstændig lige rækker ligegyldigt hvilken vej vi kikkede, og jeg kunne ikke lade være med at tænke på alle de familier der havde mistet sønner og ægtemænd, eller kærester der lå begravet eller var mindet her.

Nu havde vi snart set nok af uhyggelige ting og mindesmærker, så nu kørte vi ned for at se Ohama beach, som er en meget flot og bred strand, og her ville jeg ikke tænke mere på de frygtelige ting der var sket her, for der var så fredfuldt så det var dejligt. Efter en lang og oplevelsesrig dag, gik turen tilbage til campingpladsen, for at spise og sunde sig lidt. Endnu en god dag var ved at være til ende, så nu slapper vi af med et dejligt glas rødvin efter en god middag.

kyst

Onsdag d. 05-06. I dag sov vi lidt længe for da havde vi aftalt at vi skulle blive hjemme på campingpladsen for at slappe af, og ved 11:00 tiden skulle der være en mindehøjtidelighed, i anledning af invasionen, hvilket vi overværede, og det var meget gribende for der var mange pårørende til nogle af dem der var styrtet ned med et fly tæt på hvor vi camperede, og der var også en tidligere flyversoldat fra England, som var den eneste der overlevede styrtet, et kvalificeret gæt må han være et par og halvfems år gammel, så der er jo nok ikke mange tilbage der var med dengang.

soldat-2

Torsdag d. 06-06. Nu ville vi op og se et nyåbnet museum i Isigny-Sur-Mer men det var vel nok noget af en skuffelse, for der var ikke meget at se og slet ingen fly, men prisen fejlede bestemt intet 18 euro for to personer. Herfra kørte vi til Colleville-sur-mer men der blev vi enige om at springe museet over for det så ikke ud af meget, og da vi gerne ville ind og se Bayeux tog vi hurtigt videre. Det var til gengæld en rigtig dejlig oplevelse, for der var mange gamle bygninger og der var også en masse små hyggelige beværtninger, hvor vi fik en frokostpandekage, som var med ost, skinke, og et spejlæg, det smagte rigtig dejlig. Jan og Ellen Margrethe fik en dessertpandekage med jordbærsyltetøj, og da de var færdige med dem, spurgte Jan om de skulle have en eller to til, for han var mere sulten. Da vi så havde set lidt mere af Bayeux, blev vi enige om at køre hjem for at lufte hundene, og vi havde også bestilt bord på den restaurant, der høre til campingpladsen. Men ak og ved sikken en skuffelse, vi ville gerne have haft en tournedo, men blev i stedet spist af med en tynd skive laks og pommes, og da damen kom med det troede vi det skulle være en lille forret, men nej det var sandelig hovedretten, så der sad vi med meget lange næser for prisen var den samme som tournedoen 13,90 euro pr. stk. så nu gik vi skuffede i seng. Nå men ikke alting er jo perfekt.

Fredag d. 07-06. I dag havde vi aftalt at vi skulle til marked, og det lykkedes da også at finde et men det var nu hurtigt overstået. Vi kørte nu ud til Gold Beach og så der hvor de havde bygget en havn med sænkekasser der var fragtet over kanalen og sat på havbunden så de kunne bruge dem til havn, sikken et arbejde det har måttet være, nogle af dem er der endnu og man kan sagtens danne sig en forståelse af hvor stor havnen har været, men de skulle jo også have meget materiel bragt i land til den fortsatte invasion. Herefter kørte vi over og så Pegasus Broen og det museum der lå tæt på, og det var nok det mest interessante af alle de museer vi har set, så nu er vi enige om ikke at tage ind på flere af slagsen. En oplevelsesrig dag endnu engang, og så hjem til hundene og slappe af.

Lørdag d. 08-06. I dag ville Ely gerne ind og se hvor de laver Calvados så nu tager vi cyklerne, for der skulle kun være omkring 6-7 km. derind. Efter en lidt anstrengende cykeltur på gode bakker, kom vi til, det sted vi havde udset os til at ville se hvordan de laver Calvados, og dette var også rigtig interessant, og det blev selvfølgelig ikke dårligere af at vi fik lov at smage på nogle af produkterne. Det endte jo da også med at vi købte to flasker til en pris af 22 euro. Da vi kom tilbage til campingpladsen, blev vi enige om at pakke vores nyindkøbte solsejl ned imedens det var tørt, vi ved ikke hvordan vejret vil arte sig, det kan nemlig godt se ud til regn. Resten af dagen skal nu bare bruges til hygge.

vin

Søndag d. 09-06. I dag skal vi køre til en anden Campingplads der ligger i Seine-dalen så nu må vi se om der er plads, for ellers er vi enige om at fortsætte lidt længere nordpå, men mere herom senere. Det har været nogle rigtig dejlige og oplevelsesrige dage her fra Cha'teau De Martragny. Vi ankom til en campingplads der hedder Camping de la Foret der ligger ved byen Jumieges, her fik vi en dejlig plads og ventede nu på Jan og Ellen-Margrethe.

Mandag d. 10-06. I dag tog vi ind til Rouen og ville se den gamle bydel, men da vi ankom erfarede vi at der var en form for havnefest, med en masse forskellige skibe fra mange forskellige lande, og det var også interessant at se alle de flotte skibe, der var både gamle sørøverskibe og op til helt nye krigsskibe. da vi havde set nok af det, gik vi op i den gamle bydel, og jeg skal love for at der var nok at se på, sikken en flot kirke, og mange andre gamle huse, virkelig et besøg værd, her fandt vi også et lille hyggeligt sted at få noget at spise, til en rimelig pris. Da vi var godt trætte kørte vi tilbage til campingpladsen, for at hvile ud.

kirke

Tirsdag d. 11-06. Nu ville Ely og jeg op til Belgien for nu syntes vi vi havde set nok af Frankrig, så vi havde aftalt med Jan og Ellen-Margrethe at vi skulle mødes på en plads der hed Klein Strand som lå ca. 10km. fra Brugge i en lille by der hed Jabbeke. Her var der en rigtig rar ung mand i receptionen der var rimelig god til engelsk, og han forklarede os både hvordan vi kunne komme ind til Brugge med bus eller hvis vi syntes så på cykel, men så var det en tur på ca. 15km. Når de andre kommer på torsdag må vi så se hvad vi bliver enige om. De kommer først på torsdag for der var noget de gerne ville se i nærheden af Calais. Så Ely og jeg hygger os her i området resten af i dag og måske også i morgen.

Onsdag d. 12-06. I dag var det en slapperdag hvor vi gik ind til byen, for at handle lidt ind til mad, så der er ikke meget at berette om idag.

Torsdag d. 13-06. Ventetiden til Jan og Ellen-Margrethe skulle komme blev Ely og jeg enige om at vi ville bruge til at tage ud til Oostende, og stor blev vores overraskelse for der var markedsdag og det er længe siden vi har været på marked hvor der var så mange boder, et par hundrede mener vi, så der var meget at se på. Selve byen var også speciel for den var noget større end vi havde regnet med, bare et blik ud af strandpromenaden, var storslået, og medens vi gik inde i selve byen opdagede vi pludselig, at der imellem de mange store huse lå nogle små gamle huse der så meget indeklemte ud, og det syntes vi var synd, for de var ellers meget smukke, og forsvandt næsten helt i bybilledet.

Hus11

Vi var også nede og se den store lystbådehavn, de har, og som gammel sejler var det jo også lidt specielt, for man skulle sluses ind eller ud, alt afhængig af hvilken vej man skulle. Derefter tog vi tilbage til Jabbeke for at få noget frokost, og medens vi spiste, kom vennerne, så nu var vi samlet Fredag d. 14-06. Nu er turen så kommet til at se Brugge, og det er vi selfølgelig spændt på. Vi investerede i et 10 turs buskort for det var billigere end at betale hver for sig, for en enkeltbillet koster 2 euro, og et 10 turskort koster kun 10 euro, så vi sparede 6 euro tilsammen, selvom vi kun skulle bruge 8 ture ialt. Vi blev enige om at spise frokost inden vi tog ind til Brugge, så kl. 13:48 tog vi bussen, og det alene var en spændende tur for hvor hel.... kørte den stærkt, nå men vi kom da helskinnet derind og stod af ved stationen, for vi havde læst at den gamle bydel lå lige i nærheden, det gjorden i hvert fald også, 5 min. efter var vi ligesom sat 2 til 300 År tilbage i tiden, men det var virkelig en dejlig oplevelse.

flod

Da vi havde vandret noget rundt i gaderne gik vi ind for at se Diamantmuseet, og inden vi gik derfra havde vi også fået en lille forståelse af hvorfor slebne diamanter er så dyre, nå men det betyder ikke noget for mit vedkommende for jeg er nok for sparsommelig til at ville ofre så mange penge på en sleben sten. Nu var tiden efterhånden blevet til at vi var sultne, så vi fandt et rigtigt

hyggeligt sted hvor vi fik hver en bøf og en rigtig god øl, som de også er berømte for. Prisen taler vi ikke om men den var stor nok, så da vi kom hjem igen til Jabbeke spurgte Jan om vi ikke skulle gå ind på et lokalt udskænkningssted, og få en godnatøl. Det gjorde vi så men på grund af at de var så billige 2 euro pr. stk. endte det med lidt flere end godt var. Næste dag vil vi ikke skrive hjem om, men vi kom ikke videre før om Søndagen så lørdagen udebliver fra denne beretning, det skal dog lige bemærkes at damen der havde værtshuset var en meget sød ældre dame på 86 år og hun var fjerde generation i rækken.

butik13

Søndag d. 16-06. Op og spise morgenmad og så afsted mod Groningen kl. Ca. 11:00. En lidt triviel og kedelig tur for alt er så fladt, at man næsten tror det er løgn. Nå men efter ca. 450km. ankom vi til Lauwersoog og her vil vi blive til på tirsdag. så nu må vi se hvad dagen i morgen bringer af oplevelser.

Mandag d. 17-06. I dag tog vi vores cykler og kørte lidt rundt i området, blandt andet så vi nogle der skulle sluses ud i nordsøen og det gik ikke som planlagt, for skibet vendte rundt inde i slusen så de måtte bakke ud igen, hvilket var mere besværligt, men de klarede det godt nok. Derefter kørte vi en tur rundt på havnen og var blandt andet inde og ose i en sejlerbutik, men tingene var lidt dyre så vi gik hurtigt igen. Hjem og lave aftensmad, Steak blev stegt på grillen og det var lækkert, også med et glas rødvin til.

Tirsdag d. 18-06. Nu var det tidligt op for vi skulle på en køretur på omkring 416 km. til Friedrichsstad, og det var lidt af en prøve for der var en masse vejarbejde og venten på røde lys, så vi var en del forsinket. Nå men velankommet til Eider-Treene-Camping fik vi os installeret og gik en tur ind til byen. En virkelig flot by med kanaler i mellem husene så der var mulighed for en sejltur, men da vi selv har været sejlende hertil, valgte vi dog at nøjes med en gåtur, og så hen at spise Wienerschnitsel hos Dieter der også er ejer af campingpladsen.

Onsdag d. 19-06.Resten af ferien er nærmest kun en venten på at komme til Glüchsburg hvor vi tog til torsdag d. 20-06. Da vi her skulle vente på at Carina kom ned med Lupoen da den skulle have lavet bremser og servise, det viste sig dog at den også skulle have nytandrem, surt men sådan er livet jo engang imellem.

Mandag d.24-06. Efter at have fået begge biler serviseret, kørte mor Lupoen hjem og jeg tog Passaten med campingvognen til lunderskov for at få lavet en fugttest. nu er turen så ovre for denne gang, og mine tanker går automatisk til Henrik (vores nybagte formand i KABE klubben) og Frede + Hustru. De var nemlig hos Tarup Camping forhandler af KABE m. flere, i efteråret 2012 hvor vi fik en rigtig god snak om at tage denne tur, til Normandiet, og det sparede vi rigtig mange penge ved, så vores indmeldelse i klubben syntes vi er rigtig godt og vi håber på mange gode råd herfra endnu, tusind tak til jer tre.
Ely og Bjarne Larsen Odense. 604

Træf i December

Nytårstræf
2. nytr
den 29.12. - 01.01
Pia & Henrik 286
se program HER

Træf i Januar 2018

Så er det ved at være tid til
Guleærte træffet

1 Gulerter
den 26. - 28. januar 2018
Birthe & Bent 486

1 Generalfor

23. - 25. marts 2018, som afholdes
i
multihuset på Strorbælt Caming.

program følger.

Træf i september 2018

7. - 9. september  træf på Stevns.
14. - 16. september frugtfestival i Sakskøbing.
21. - 23. september bærtræf i Vejers.